Valtuustoaloite savuttomasta kunnasta

VALTUUSTOALOITE

Me allekirjoittaneet Ikaalisten kaupunginvaltuutetut haluamme edistää Ikaalisten kaupungin savuttomuutta koko organisaatiossa. Haluamme, että Ikaalisten kaupunki on kokonaan savuton työnantaja ja panostaa henkilöstönsä hyvinvointiin tukemalla tupakan, nuuskan ja muiden tupakkapäihteiden käytön lopettamista. Ikaalisten kaupungin pitää ohjata tupakan käytöstä vieroittuville mahdollisuuksia päästä tupakkatuotteista eroon lääkinnällisesti tai muilla keinoin.

Toivomme, että aloitettamme edistettäisiin niin kansanterveydellisistä ja muiden hyvinvointiseikkojen vuoksi nopealla aikataululla. Savuton kunta voi kasvattaa myös positiivista mielikuvaa Ikaalisten kaupungista houkuttelevana työnantajana tulevaisuudessa. Tämä tulisi ottaa rohkeasti markkinointivaltiksi uusien rekrytointien yhteydessä.

Tupakointi ei ole enää nyky-Suomessa kannatettavaa, saati sosiaalisesti mielekästä ja hyvätapaista toimintaa. Ikaalisten kaupungin perustarkoitus on tuottaa hyvinvointia asukkailleen ja työntekijöilleen, joten näemme tämän aloitteen olevan juuri kunnan perustehtävän äärellä. Savuttomuus tuo pitkällä aikavälillä myös rahallisia säästöjä, kun tupakoinnista johtuvien sairauksien määrä vähenee ja niiden hoitotarve vähenee myös myöhemmällä iällä.

Ikaalisissa 2.12.2019

Allekirjoittaneet