Valtuustoaloite Saskyn tilanteesta

Me allekirjoittaneet Ikaalisten kaupunginvaltuutetut haluamme kaupungin viranomaisten selvittävän seuraavia asioita, jotka mielestämme kaipaavat välitöntä puuttumista.

Vaadimme, että Saskyn omistajakapunkina ulkopuolisen tahon tekemään selvityksen: Miksi Ikatan keittiön budjetti ylittyi niin paljon? Miksi Saskyn edustajat eivät keskeyttäneet remonttia, kun huomattiin yli 10 % budjettiylitys?

Vaadimme, että selvitetään myös muut vaihtoehdot 2. asteen koulutuksen järjestämisestä Luoteis-Pirkanmaan alueella. Sasky ei voi olla mielestämme ainoa vaihtoehto, sillä se toimii vastoin Ikaalisten etua. Selvitetään Parkanon ja Hämeenkyrön halukuutta perustaa Ikaalisten kanssa ainoastaan kolmen kunnan kesken oma koulutuskuntayhtymä, jossa kaikki 2. asteen koulutukset järjestettäisiin yhteisesti. Miksi omistajakuntana Ikaalinen ei ole saanut kattavaa selvitystä Ikaalisten kauppaoppilaitoksen sisäilmatutkimuksista ja suunnitelmaa voidaanko rakennus korjata vielä? Miksi Ikaalisten kauppaoppilaitoksen brändiä ei ole tietoisesti kehitetty? Miksi koulutustarjonta ei vastaa aikaansa? Olisi hyvä, jos tarjolla olisi ajanmukaisia koulutuksia, kuten datanomeille pelialaa ja ohjelmointia, merkonomeille taloushallinnon koulutusta ja matkailuun erikoistunut linja. Olisi syytä vakavasti miettiä välittömästi, miten edellä mainitut koulutusohjelmat saataisiin pikaisesti vietyä käytäntöön.

Ikaalisissa lokakuun 23. päivänä.

Terhi Nurmi

Ari Heiska