Valtuustoaloite Leppäkosken Sähkön osakkeiden myynnistä

Me allekirjoittaneet Ikaalisten kaupunginvaltuutetut vaadimme, että kaikki Ikaalisten kaupungin omistamat Leppäkosken Sähkö Oy:n osakkeet myydään tarjouskilpailun perusteella eniten tarjoavalle taholle. Vaadimme, että osakkeet laitetaan avoimesti myyntiin ja siitä tiedotetaan kattavasti tarpeellisissa medioissa. Leppäkosken Sähkö Oy:n omistajuus on ollut viime vuosina myllerryksessä ja katsomme, että Ikaalisten kaupungilla ei ole enää strategista intressiä omistaa osakkeita.

Esitämme, että kaupunginjohtaja huolehtii myynnin toteutumisesta ja neuvotteluista. Ikaalisten kaupungilla on osakkeissa kiinni useampia miljoonia euroja, joita tarvitaan taloustilanteen vakauttamiseksi. Saadut tulot osakkeista käytetään alijäämän kattamiseen ja tulevien investointien rahoittamiseen.

Ikaalisten talous oli noin 1,5 miljoonaa euroa alijäämäinen vuonna 2018 ja suuria miljoonahankkeita, kuten uusi liikuntahalli on tulossa lähivuosina. Kaikkia investointeja ei voida enää rahoittaa velaksi, vaan nyt on realisoitava omaisuutta suuren velkamäärän takia.

Ikaalisissa 18.2.2019

Allekirjoittaneet