Valtuustoaloite alueellisesta kielikokeilusta

Maan hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite kieltenopiskelun lisäämisestä ja monipuolistamisesta. Tähän pyritään käynnistämällä alueellisia kokeiluja siitä, että vieraan kielen opiskelu aloitetaan jo ensimmäisellä luokalla ja mahdollistetaan alueellinen kokeilu kielivalikoiman laajentamisesta eduskunnan hyväksymän ponnen ”eduskunta kehottaa valtioneuvostoa selvittämään lainsäädännölliset edellytykset alueellisiin kokeiluihin kielivalikoiman laajentamiseksi ilman velvoittavaa toisen kansalliskielen opiskelua” mukaisesti.

Suomalaisten kielitaidon vahvistaminen tukee voimakkaasti maamme tulevaisuuden kasvu- ja kansainvälistymistavoitteita. Oppilaiden kieliosaamisen yhdistelmiä tulisikin monipuolistaa jo koulupolun varhaisessa vaiheessa. Perus

koulu antaa tällä hetkellä kahta vierasta kieltä opiskeleville käytännössä mahdollisuuden vain englanti–ruotsi-yhdistelmälle. Myös muut yhdistelmät, kuten englanti–saksa, englanti–ranska tai esim. englanti–kiina, tulee mahdollistaa. Ruotsin kielen osaaminen ei ole nykyaikana yleissivistyksen ja elämässä menestymisen ehto, eikä se ole kaikille suomalaisille välttämätöntä. Ruotsinkielisistä viranomais- ja muista palveluista voidaan huolehtia ilman jokaiselle ikäluokalle pakollisia ruotsin kielen opintoja. Perustuslaki velvoittaa julkista valtaa huolehtimaan suomen ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samojen perusteiden mukaan.

Ikaalisten kaupungin strategiassa puhutaan ”koulutuskaupunkina” yhtenä kaupungin keskeisistä arvoista. Kaupunkimme elinvoimaisuus pohjautuu matkailuun ja palveluiden tuottamiseen usealla eri kielellä. Tarvitsemme alueellisesti kattavan kieliosaamisen, jotta pärjäämme tulevaisuudessa.

Kaupungin kuvauksessa koulutus- ja matkailuteemat nostetaan vahvasti esille ja niillä halutaan painottaa näiden asioiden olevan keskiössä. Nämä molemmat ajatukset tukevat sitä, että Ikaalinen voisi olla edelläkävijä myös kielikokeilun osalta.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Ikaalisten kaupunki:

1. Alkaa valmistella alueellista kielikokeilua, jossa kielivalikoimaa laajennetaan ilman velvoittavaa toisen kotimaisen kielen opiskelua.
  2. Tekee kokeilun suunnittelua, lupahakemusta ja kokeilun toimeenpanoa varten selvityksen vanhempien käsityksistä siitä, mitä itselle vierasta kieltä heidän lapsensa opiskelisi siinä tapauksessa, että toisen kotimaisen opiskelun velvoittavuudesta voitaisiin heidän kohdallaan luopua.
  3. Selvittää kiinnostuksen ja mahdollisuudet osallistua seudulliseen kielikokeiluun ja käynnistää yhteistyön, mikäli lähikunnat suhtautuvat siihen myönteisesti.
  4. Laatii kielikokeilua koskevan esityksen ja anoo Opetus- ja kulttuuriministeriöltä lupaa kokeiluihin, joissa esim. saksan, ranskan, espanjan tai muun kolmannen kielen lukija voisi olla opiskelematta ruotsia, jos vanhemmat ja oppilas näin hyväksi katsovat.

Ikaalisissa 28.elokuuta 2017

Ari Heiska