Teiharjun teollisuusalueen selvitysaloite

Valtuustoaloite

Me allekirjoittaneet Ikaalisten kaupungin valtuutetut vaadimme, että Ikaalisten kaupunki aloittaa kokonaisvaltaisen Teiharjun alueen käyttösuunnitelman välittömästi. Kokonaissuunnitelmassa pitää ottaa huomioon toimintansa lopettaneet tehtaat ja niiden ympäristö, sekä sopivuus tulevaisuudessa teolliseen käyttöön. Ikaalisten kaupungin pitää aktiivisesti etsiä uusia yrityksiä alueelle, jotka työllistäisivät Ikaalislaisia ja lähiseudun ihmisiä.

Haluamme kiinnittää erityistä huomiota H+H Siporexin toiminnasta aiheutuneisiin ympäristöhaittoihin, joita on näkyvissä ympäri Teiharjua ja Kilvakkalaa. Haluamme seuraavanlaisia selvityksiä tehtävän.

-Teijärven veden laatu selvitetään ja mietitään keinoja onko sitä mahdollista parantaa jollain tapaa.

-Harjasjärven veden laatu pitää selvittää myös ja pohtia onko sitä mahdollista parantaa jollain tapaa.

-Teikankaan yhteissoramonttu, johon kuljetaan Teijärventien kautta, selvitetään mahdolliset ympäristöhaitat Siporexin hautaamisesta alueelle. Tämä kaatopaikka on Teijärven valuma-alueella.

-Siporex-kaatopaikka Teijärventien varrella. Ympäristövaikutukset pitää selvittää myös tästä. Tämä kaatopaikka on edelleen käytössä.

-Uuraslahden veden laadun selvittäminen ja nykytilan kartoittaminen ja mahdolliset toimet alueen ennallistamiseksi.

-Kylpylän alueen laskettelumäen ympäristövaikutusten arviointi pitää myös selvittää.

-Jätealtaiden purkaminen Savisensuon alueelta olisi myös perusteltua. Nykyään on suuri vaara, että altaisiin voisi pudota. Koska ne ovat pois käytöstä niitä ei tarvitsisi olla enää olemassa, vaan alue pitäisi ennallistaa.

Ikaalisissa 27.4.2015

Ari Heiska Ville Kartaslammi