Kompin rahat takaisin aloite

Me allekirjoittaneet Ikaalisten kaupungin valtuutetut vaadimme, että Ikaalisten kaupunki aloittaa tarvittavat toimet, joilla saadaan noin 3,5 miljoonan euron lainattu summa korkoineen Ikaalisten Portti Oy:ltä takaisin vuoden 2014 loppuun mennessä.

Ensisijaisesti raha tulee saada Ikaalisten Portti Oy:ltä, jolle raha on lainattu. Toissijaisesti katsomme, että allekirjoittaneet päätöksentekijät ovat henkilökohtaisessa vastuussa rahan lainaamisesta Ikaalisten Portti Oy:lle. Ellei rahaa saada yhtiöltä vuoden 2014 loppuun mennessä, niin yhteisvastuullisesti allekirjoittaneet päätöksentekijät ovat yhdessä vastuussa lainatusta rahasummasta 1.1.2015 alkaen. Kolmantena vaihtoehtona valtuustossa päätöksen hyväksyneet ovat viime kädessä vastuussa laittomasta päätöksestä lainata rahaa eteenpäin Ikaalisten kaupungin tililtä Ikaalisten Portti Oy:lle.

Hallinto-oikeuden ja korkeimman hallinto-oikeuden päätökset olivat molemmat yksimielisiä ja selviä siitä, että rahan lainaaminen ei kuulu kaupungin toimenkuvaan. Edellytämme, että KHO:n päätökseen nojaten rahasumma, joka on lainattu Ikaalisten Portti Oy:lle palautetaan 2014 vuoden loppuun mennessä korkoineen, viivästyskorkoineen, kuluineen ja vahingonkorvauksineen. Vahingonkorvaukset tulee suorittaa Ikaalisten kaupungille. Ikaalisten kaupungin oikeudenkäyntikulut ja vastapuolen oikeudenkäyntikulut tulee maksaa valituksen allekirjoittaneiden toimesta.

Ikaalisissa 10.11.2014