Käsityöläiskauppa-aloite

Me allekirjoittaneet Ikaalisten Perussuomalaiset haluamme edistää elinkeinoelämää Ikaalisissa. Haluamme, että Ikaalisten kaupungin kehittämisyhtiö Ikaalisten Kylpyläkaupunki aloittaa valmistelut kauppakeskukseen tulevan käsityöläiskaupan saamiseksi.

Tällä tarkoitetaan Ikatan ja Kauppaoppilaitoksen yhteistä kauppaa tulevaan kauppakeskukseen, joka olisi noin 50 neliömetrin kokoinen kauppapaikka. Tässä kaupassa olisi tarkoitus olla myynnissä Ikatan opiskelijoiden tuotteita, joita he yhdessä Kauppaoppilaitoksen opiskelijoiden kanssa olisivat myymässä. Myymälä pyörisi pääosin opiskelijavoimin, jossa he kantavat ohjaavan henkilön kanssa vastuun myymälän toiminnasta.

Tämä kehittäisi yrittäjyyskasvatusta ja antaisi realistista kuvaa oikeasta yrityselämästä. Ikaalisten Kylpyläkaupungille tämä olisi varmasti positiivinen teko imagon ja maineen kannalta, että he haluavat antaa omasta osuudestaan vuokralle tai jopa omaksi toimitilan missä tällaista myyntiä voi harjoittaa. Tällainen opiskelijalähtöinen kauppapaikka olisi hyvä piristyruiske kauppakeskukseen ja houkuttelisi ostajia myös pitkän matkan takaa. Turisteilla olisi hyvä mahdollisuus ostaa lähellä tuotettuja tuotteita ja tämä takaisi myös monta kesätyöpaikkaa aina kesäisin nuorille.

Tätä hanketta tulisi alkaa valmistelemaan välittömästi, että kauppa saadaan kuntoon kauppakeskuksen avajaisiin mennessä. Edellä mainitun kaupan saamiseksi pitää tähän projektiin osallistua myös kyseessä olevien koulujen edustajat ja kuunnella myös opiskelijoiden mielipiteitä asiasta. Ehdotamme tähän pienimuotoista työryhmää, joka valmistelee kauppa-asian kuntoon ja hoitaa neuvottelut osapuolten välillä. Työryhmässä pitää olla edustus kaikista osapuolista, joita asia koskee.

Ikaalisten kaupunki voi ohjata kehittämisyhtiö Ikaalisten Kylpyläkaupungin osuuden käyttöä Portti Oy:n tiloissa suurimpana osakkeenomistajana tahtomallaan tavalla. Näemme tämän vastuullisena tapana toimia ja lisätä yritteliäisyyttä Ikaalisissa.

Ikaalisissa 22.6.2013

Ville Kartaslammi Petri Jokinen