Jämijärvialoite

Me allekirjoittaneet Ikaalisten Perussuomalaiset vaadimme, että Ikaalisten kaupunki aloittaa välittömästi kuntayhteistyöselvityksen Jämijärven kunnan kanssa. Kuntayhteistyöselvityksen tavoitteena on luoda kattava selvitys, voivatko Ikaalinen ja Jämijärvi tulevaisuudessa yhdistyä ja mitä osapuolet tästä hyötyisivät. Jos tehdään päätös kuntien yhdistymisestä, niin kuntien tulisi yhdistyä seuraavan valtuustokauden alkuun mennessä eli 2017 alussa.

Selvitystyöhön pitää nimetä oma selvitysryhmä, joka hoitaa asiaa ja neuvottelee. Tähän ryhmään tulee kuulua korkeinta virkamiesjohtoa Ikaalisista ja Jämijärveltä, sekä luottamushenkilöitä molemmilta osapuolilta. Selvityksessä on otettava huomioon monia erilaisia näkökantoja kuten esimerkiksi, taloudellisia, historiallisia, kuntalaisten mielipiteitä ja toimivan yhdyskuntarakenteen kannalta sekä tietysti organisaatioiden työntekijöiden mielipide pitää ottaa huomioon.

On hyvä, että Ikaalisten kaupunginhallitus ja korkein virkamiesjohto tekevät vapaaehtoisesti jo pohjustusta Jämijärven suuntaan. On tärkeää pitää hyviä naapurussuhteita yllä joka suuntaan. Historiallisesti Jämijärvi on viimeinen Ikaalisten emäpitäjästä itsenäistynyt kunta, vuodesta 1908. Uskomme, että yhdistyneellä kunnalla olisi enemmän voimavaroja kehittää erityisesti alueen elinkeinoelämää, joka pohjautuu Kylpylä-Jämi -akselin ympärille. Ikaalisten asema on turvatumpi tulevaisuudessa, kun saamme lisää kokoa uuteen kuntaamme ja pidämme maaseutua asuttuna, sekä päätämme asioista paikallisesti. Synergiaetujen hakeminen eri toiminnoissa on suositeltavaa ja työnkuvan muuttuessa on hyvä ottaa huomioon yhdistyvän kunnan erilaisia resursseja.

Ikaalisissa 22.6.2013

Ville Kartaslammi Petri Jokinen