Eettiset normit aloite

Me allekirjoittaneet Ikaalisten kaupunginvaltuuston jäsenet vaadimme eettisten normien ja käytäntöjen, sekä hyvän hallintatavan käyttöönottoa Ikaalisten kaupungin kaikessa toiminnassa. Päätöksenteon tulee aina perustua eettisesti vastuullisiin ja kestäviin ratkaisuihin viranomaistoiminnassa ja päätösten valmistelussa. Koko kaupunkia ja konsernia ohjaavat yhteiset eettiset pelisäännöt, joiden mukaan päätöksenteko tapahtuu.

Eettinen ulottuvuus kuntajohtamisessa -tutkimuksen soveltaminen on hyvä alku, jota pitää alkaa tuoda käytäntöön Ikaalisissa. Tutkimus on tehty yhdessä Kuntaliiton, Finnish Consulting Group ja USO2-verkostoprojektin kanssa. Vaadimme, että näistä asioista pidetään koulutusseminaari aluksi johtaville viranhaltijoille ja poliittisille päättäjille, jossa on ammattilaisia puhumassa asiasta, ja jossa voidaan käydä keskustelua jatkotoimenpiteistä. Koko henkilökunta on hyvä alkuvaiheen jälkeen sitouttaa mukaan eettisen ajattelun ja päätöksenteon viitekehykseen.

Kirjallista hyvää lähdemateriaalia edustaa aiheeseen liittyvä artikkeli: Valtiokonttorin lehti: Kaiku vuodelta 2009 numero 2. Artikkelissa käsitellään kokonaisvaltaisesti Eettistä johtamista valtionhallinnon työpaikoissa, joita voi soveltaa hyvin myös kuntaan. Artikkelissa määritellään hyvän johtajan ominaisuuksia, puhutaan yhteisestä arvopohjasta, eettisistä valinnoista, päätösten politisoinnista, ihmisyysnäkökulma ja muutoksen haasteet.

Haluamme, että Ikaalista johdetaan esimerkillä edestäpäin vastuullisesti. Eettinen organisaatiokulttuuri on juurrutettu osaksi päivittäistä päätöksentekoa ja eettiset normistot, sekä hyvän hallintotavan periaatteet ovat käytössä normaalissa arjessa. Eri sidosryhmien huomioonottaminen kestävällä ja vastuullisella tavalla pitäisi ohjata päätöksentekoprosesseja läpinäkyviin ja vuorovaikuksellisiin käytäntöihin. Julkisen palveluiden johtajilla tulee olla jo valmiiksi näkemys tehdä työtä yhteisen hyvän eteen. Julkisen palvelun eetos tulee olla uskottavaa ja luottamusta herättävä. Hyvä hallintotapa on juurrutettu osaksi kaikkea päätöksentekoa.

Ikaalisissa 7.11.2016

Ari Heiska Petri Jokinen